Fiat X1/9 Club Nederland
20 september 2013

Weekend Zeeuws-Vlaanderen 14 en 15 september 2013

Degenen die al in de loop van vrijdag naar Zeeuws-Vlaanderen waren gereisd, waren uitgenodigd om ’s avonds bij Warner en Sandra een kopje koffie en/of een borreltje te komen halen. Vanaf acht uur kwamen steeds meer stelletjes binnendruppelen tot de groep zo groot was geworden dat de kring werd uitgebreid tot in de keuken. Het was een feest op zich om weer allemaal oude bekenden te treffen. Warner vertelde onder het genot van een pilsje en wat lekkere hapjes hoe ze tot de koop van dit ’vakantiehuisje’ waren gekomen en wat de geschiedenis van Aardenburg en omgeving was. En hoewel gezelligheid geen tijd kent, vloog ze wel om en vertrokken de laatsten zo rond half één naar hun hotel.

Categorie: Verslagen
Ingezonden door: Nicolette

Zaterdag 14 september

Vanuit de diverse hotels en Bed&Breakfasts verzamelden 19 equipes (waaronder onze Belgische leden met hun nieuwe Alfa Spider) zich in de bij tijd en wijle stevige regenbuien bij het ’Koekoeksnest’; een museum in Sint-Jansdijk.

Aldaar werden we welkom geheten met een lekker bakje koffie en een punt warm appelgebak. In het museum kwam je ogen en oren tekort, er bewoog van alles en nog wat en alle muziekinstrumenten maakten afwisselend geluid. Oogstrelend en af en toe oorverdovend, maar heel leuk! Na een korte uitleg van het programma van de dag vertrokken we voor een mooie tocht door Zeeuws-Vlaanderen. Hierbij reden we onder andere over de Panoramaweg die aan de zeekant van de duinen ligt. Een gaaf gezicht al die X-en achter elkaar met de duinen en de oude vuurtoren aan de ene zijde en de ziedende zee aan de andere zijde.

Verder ging het, naar Breskens aan Zee om daar in een restaurant met uitzicht op de Schelde en Vlissingen te genieten van de lunch. Het waaide behoorlijk hard, maar het was gelukkig grotendeels droog geworden. Na de lunch werd de tocht vervolgd via onder andere NummerEén en Sasput naar IJzendijke. In IJzendijke bezochten we het museum over de tachtigjarige oorlog, de linies en de bolwerken.

De bewolking had plaatsgemaakt voor een waterig zonnetje, dus bij vier X-en ging het dak er af. Via een aantal liniedijkjes en een aantal schansen kwamen we in Kruisdijk aan, Hier maakten we een stop om in het kader van de Open Monumentendag de Kruisdijkschans te bezoeken, met boogschieten, wol spinnen en andere oude ambachten, minstrelen en ouderwetse spelletjes. Aan veel dingen hebben we even meegedaan, maar voor de schandpaal waren echter vrij weinig vrijwilligers te vinden….

Vervolgens ging het in optocht naar Aardenburg waar we bij Warner en Sandra een glaasje appel- of perensap kregen. De overbuurman had zijn schuur voor ons geopend waar we ons konden vergapen aan oude tractoren en landbouwwerktuigen.

Uiteindelijk belandden we rond half zeven in restaurant De Tol in Eede, waar we een heerlijk diner voorgeschoteld kregen. Daarna met een vrij grote groep nog een slaapmutsje genomen in hotelcafé ’s Lands Welvaren in Aardenburg en toen werd het alweer tijd om het bed op te zoeken.

Zondag 15 september

Om 10 uur verzamelden we ons weer bij restaurant De Tol. Er waren wat mensen naar huis gegaan na 1 dag, en er waren ook wat nieuwkomers. Ook hadden onze Belgische vrienden hun Alfa Spider omgeruild voor hun X1/9. Na weer een korte uitleg van Warner en een nieuwe routebeschrijving (er waren op het laatste moment weer wat blokkades her en der) vertrokken we rond elf uur in konvooi naar het Zwin bij Cadzand-Bad. Hier werd een korte wandeling op het strand gemaakt. We zagen de wolken wegtrekken en de zon vanuit België het land binnentrekken. Na een uurtje gingen we weer verder. Zelfs Piet en Jan reden nu zonder dak! De route voerde ons door Sluis naar een ooievaarsreservaat bij Knokke-Heist waar we op de parking een picknickschotel kregen, gemaakt door Sandra, Ine en Joyce, met als verrassing voor iedere equipe een miljoenen jaren oude haaientand (die kun je dus gewoon vinden op het strand van het Zwin!).

De ooivaars waren behoorlijk tam en kwamen dicht bij je. Het zonnetje scheen nog steeds toen we verder gingen met de route. De rit ging nu dwars door Knokke-Heist; de Belgen noemen dat het Monaco van het Noorden. En inderdaad, er reden best wel wat leuke auto’s en er stonden echt wel leuke stulpjes. Bij Damme liepen we vast omdat de stad afgezet was vanwege een triatlon. Oom agent probeerde ons een alternatieve route uit te leggen, maar iedere keer als hij halverwege de uitleg was, kwam er weer een X1/9-rijder bij en kon hij het hele verhaal opnieuw afsteken. Hij werd er moedeloos van, die arme man.

Via een lange route, waarbij de zon langzaam achter de steeds dikker wordende bewolking verdween, kwamen we uiteindelijk nog net droog aan op het eindpunt in Aardenburg, bij hotel-café ’s Lands Welvaren. De laatste equipes kwamen binnen in een mild regenbuitje. Na een laatste kop koffie of borrel gingen de meesten op huis aan, anderen bleven nog voor een afsluitend diner.

Alles bij elkaar hebben we genoten van Zeeuws- en West Vlaanderen, de gastvrijheid van de Zeeuwen en de Belgen, en bovenal van de gezelligheid van de clubleden.

Warner en Sandra, nogmaals heel hartelijk dank voor het organiseren van dit fantastische clubweekend.