Fiat X1/9 Club Nederland
16 augustus 2017

Improviseren


Techniek is een mooi iets, soms maakt een fabrikant iets wat volgens hem werkt maar als het er op aan komt...
Categorie: Motor
Ingezonden door: Nicolette

Inmiddels zijn we zover dat er origineel niet alles meer leverbaar is dus wordt er veel nagemaakt.

Reproductie is niet erg maar daar kunnen dingen verkeerd gaan als er een detail vergeten wordt.

Dan hebben we een probleem.

 

Voorbeeld van het afgelopen jaar : 

De werk-cilinder-koppeling op de bak:  simpel ding maar de montage kan heel veel tijd kosten.

Voor een klant heb ik een nieuwe geplaatst en wat blijkt: dat ding is niet te ontluchten of te wel we

krijgen nooit een koppeling en geen olie daar waar het moet.

Slang vernieuwd en nog geen olie. Wat nu weer?

Na uren proberen en het niet meer weten heb ik de oude cilinder opengemaakt en gekeken.

Daarna de nieuwe  cilinder eraf en ook opengemaakt.

Probleem snel gevonden: de oude zuiger heeft een kamer en sleuf zodat de olie bij de ontluchtings-

nippel kan komen om te ontluchten.

De nieuwe heeft een stuk conisch maar als de zuiger helemaal in is, sluit hij ingang voor de olie af.

 

Oplossing :  

een sleuf slijpen in de zuiger van 3 mm diepte, haaks op het einde van het conisch deel zodat de olie

naar de nippel kan.

Denk aan de cup van de zuiger, beschadig deze niet en maak voor montage alles goed schoon met

remmen-reiniger en een beetje lucht en voila, u kunt ontluchten en heeft binnen no time weer een

koppeling .

 

 Groet Gert