Fiat X1/9 Club Nederland
16 augustus 2017

Het Project


Belofte maakt schuld  zegt men. Hierbij zoals beloofd het vervolg op het project Uno turbo .
Categorie: Ingezonden
Ingezonden door: Nicolette

Het is er eindelijk van gekomen, de Uno staat op de Emmastraat, op een zaterdag in een sneeuwbui!

Gelijk naar binnen en droog maken en de Uno hij is echt nog leeg,  zelfs alle klemmetjes en drukkers zijn er niet meer. Waar gaan we die weer vinden?.

Afijn gewoon maar beginnen bij het begin dus als eerste de onderdelen maar eens opzoeken en gaan kijken wat we hebben en wat nog bruikbaar is. Dan de volgende stap: wat moet er nieuw komen?

Nou durf ik inmiddels wel te zeggen dat Uno onderdelen echt moeilijker te vinden zijn dan X1/9 onderdelen. Wat een ellende: elke leverancier die je belt is even stil en dan ’Uno turbo leeft dat nog’ en ’we gaan  kijken wat we kunnen doen’, in veel van die gevallen wordt er helaas niet teruggebeld.

De motor en kop zijn bij een bedrijf gebracht voor een complete revisie, er wordt gebeld: ’de motor is geen probleem alleen de kop blijkt 2 kromme uitlaatkleppen te hebben’.

De oplossing is 4 maal een nieuwe klep en klepgeleiders. Ik snap nu wel dat de auto het laatste jaar bij het starten altijd even op 3 cilinders liep en na warm worden weer op 4.

 

Het volgende probleem: er zit standaard tegen het schutbord een isolatiemat die tegen de hitte kan van de turbo, deze mat heeft na 31 jaar de geest gegeven.

Dus zoeken op internet maar een origineel is onvindbaar. Na veel speuren eindelijk een oplossing: deze isolatiemat kan tegen 900 graden maar schrik niet, de plaat 63 cm x 50 cm heb je 2x nodig (€ 70,00 per stuk) duskosten €140,00.

Ook binnen zit een mat tegen het schutbord.  Het zelfde verhaal na 31 jaar versleten. Ik  ben niet meer gaan zoeken naar een origineel maar ik heb gelukkig een leverancier die hier de oplossing voor had .

Het zijn platen die db killers genoemd worden, de platen zijn 22,5 cm x 50 cm en zelfklevend. Over de prijs gaan we het maar niet hebben.

 

De Uno is natuurlijk een stuk blik en klonk ook altijd zo, ook daar moet iets aan gebeuren, wederom bij dezelfde leverancier anti-dreunplaat op rol en zelfklevend gekocht.

Nou gelukkig hebben we allen de kleuterschool gehad of te wel na veel knippen en plakken klinkt de auto anders en is de motorruimte bestand tegen 900 graden en het ziet er gelikt uit.

Bij de bekleder ondertapijt gehaald van 1 cm dik en wederom knippen en voila de auto wordt stil.

 

Dan het volgende obstakel: eerst maar eens investeren in een soldeereiland. Dit misten we nog.

De auto had in zijn verleden op het gebied van bekabeling nog wel eens storingen, zoals wel of geen richtingaanwijzer en u snapt wel dat wij dit niet wensen als de Uno klaar is.

Wat een werk, alle bedrading nalopen op weerstanden, aansluitingen en zondig vervangen en daarna alles opnieuw intapen.

De Uno heeft niet alleen de draadboom van de auto maar ook voor de inspuiting en ontsteking, dus 3x draadbomen.

Dan kunnen de draadbomen eindelijk in de auto, maar hoe heeft alles ooit gelopen? Ik heb hem ooit uit elkaar gehaald maar jaren geleden. Na studeren in het boek van Haynes,  gelukkig ooit gevonden op een beurs,  werd er na veel denken en zuchten een draadboom gelegd met daarbij het volgende probleem: de beugels ter montage waar haal ik die weer vandaan?

In de auto is dit inmiddels opgelost door tie wraps. Voor de  de motorruimte moeten we nog even gaan zoeken naar de beugels die we tekort komen!

Ik ben inmiddels zover dat er een accu in kan en werkt er iets? Ongelooflijk maar waar, het meeste werkt.

 

Dan de richtingaanwijzer: doet deze het of niet. Dit was vroeger een vraag, eerst de achterlichten erin

en deze werken.

Met dank aan Henk en zijn Italiaanse vriend zijn er de afgelopen jaren al veel nieuwe onderdelen

verzameld o.a. de richtingaanwijzers vóór zijn nieuw. Met trots de lampen erin gezet en aangepast zodat het origineel lijkt.

Monteren die hap en aansluiten en ja hoor, rechts werkt, nu nog links de stekker eraan en wat hoor ik: pats, geen richtingaanwijzer meer.

De zekering is kaduuk dus nieuwe erin en ja hoor weer pats. Het ging goed tot  links voor, dus los dat ding en ja hoor het werkt weer.

Nu zoeken waarom. Het glaasje verwijderen, gek hè, het lipje dat onder het puntje van het bolletje moet komen is te kort en maakt dus verbinding met het huis, dus kortsluiting.

Wat een rommel! Wat nu? Zoeken, maar soms is verzamelen niet goed maar ik weet inmiddels wel dat als ik dat niet had gedaan op het gebied  van Uno onderdelen dan was de auto er nooit meer gekomen.

Ik ben een middag bezig geweest om van 5 oude richtingaanwijzers 2 nieuwe te maken, het is gelukt.

Ik moet alleen nog op zoek naar een plastic schroef waarmee het glas vastzit. Ik had er 5 en heb er 4 nodig. Maar u begrijpt het al, door alles heb ik er nog 3 en mis er dus nog 1.

 

Dan remmen. Of je doet het goed of gewoon niet. Dus alles nieuw, ik heb de remklauwen voor gereviseerd en achter ook.  Alleen zijn deze nu van een Barchetta. Ik ben erachter gekomen dat deze passen.De diameter van deze zuiger is wel 2 mm groter maar we hebben een remdrukverdeler die instelbaar is. Alleen het afstellen is wel even iets, maar we gaan wel zien.

 

Dan  was er nog een hoofdremcilinder te gaan: ook die moest nieuw en warempel, hij was leverbaar

dus besteld. Wat blijkt: op de doos stond al iets bestemd voor: ’Croma?’ Na bekijken bleek deze wel te passen maar de Uno heeft voor 2 aansluitingen en achter maar 1. De geleverde cilinder had er

achter ook 2 en na weer bellen blijkt dat deze ooit voor de laatste Turbo is geweest met een soort ABS, genaamd anti skid.

De cilinder die ik nodig heb is helaas niet meer leverbaar.

Even na denken... De X1/9 heeft in de motorruimte een T-stuk waarbij 1 naar 2 gaat. Mooi dit kan ook andersom toch. Dus inmiddels is er een onderdeel van de X gemonteerd op de Uno en ik ben blij met de instelbare remdrukverdeler.

De remmen zijn klaar en voorzien van vloeistof en ontluchten gebeurt als laatste.

Voor vervoer had Richard er X1/9 wielen onder gezet. Nu de remmen klaar zijn, passen de wielen niet meer, dus maar gelijk kijken hoe 15 inch staat of te wel hij staat inmiddels op Barchetta velgen en om heel eerlijk te zijn zitten er ook inmiddels zeer veel klemmen en diverse bouten en moeren van deze auto op de Uno.

Ik ben inmiddels aan de motor begonnen en ook hier weer averij op het gebied van onderdelen. Je wordt er een beetje ziek van want het zoekplaatje is een langere weg dan het bouwen, maar we gaan er komen. De Uno zal er zijn in Frankrijk! en als  het even kan al op23 april, dan kunnen we een paar km. maken, dat is zijn vuurdoop.

 

Ook dit verhaal krijgt weer een vervolg want we zijn er nog lang niet !!!

Doe mij maar een X1/9 om te bouwen. Dat gaat lastig maar je weet alles inmiddels een beetje, Volgens Henk en vele anderen, waaronder ikzelf, zijn er onderdelen en wat er niet meer is maken we opnieuw en er is een vraagbaak onder al die mensen, zodat er altijd wel een oplossing is!