Fiat X1/9 Club Nederland
1 oktober 2011

Poetsclinic


Men neme een vrije dag (of drie), een poetsmachine (bij Gert tegen een scherp tarief verkrijgbaar) en een krat met poetsmiddelen en gaat aan de slag. Dat was de kern van de poetsclinic op 1 oktober, onder een stralende zon, gehouden bij ASA Andelst ofwel bij Gert van Kooten. Zo’n 10 leden waren benieuwd wat deze poetsclinic in hield.
Categorie: Verslagen
Ingezonden door: Administrator

Nadat iedereen was voorzien van een bak koffie (of thee), werden de mouwen opgestroopt (al had niemand die want het was een prachtige nazomerdag. Overigens werd er gepoetst in de werkplaats en niet in de felle zon uiteraard.

Les 1:
Een spons en een zeem zijn uit den boze!! Alleen gebruiken voor dorpels en wielen. Zand verzamelt zich in de spons en ook met een zeem krijg je krassen.

Les 2:
Heb lef, pak wanneer dat nodig is gerust schuurpapier korrel 2000 om een oneffenheid te lijf te gaan!

Les 3:
Maak van te voren een afspraak met de fysiotherapeut voor minstens vijf behandelingen om spier- en rugpijn te verhelpen. Maar.... wees voorbereid op een verbluffend resultaat.

Marcel was er die zaterdag als eerste dus zijn auto kon direct de brug op en als je weet dat de auto van Marcel helemaal geen verkeerde is en prachtig in de lak zit, dan vraag je je af, wat is hier nog aan te verbeteren. Nou dat hebben we gezien! Onder het TL-licht in de werkplaats is een duidelijke waas over de lak zichtbaar.En dus begint Gert zijn verhaal vol enthousiasme.

Iedereen denkt dat het poetsen van zijn auto het in de was zetten met bijv. Turtlewax is, dus het aanbrengen van een beschermingslaag. Maar daarmee breng je geen correcties aan en die waslaag is van korte duur. Dat moet dus anders.

Stap 1: Het wassen van de auto doe je met een washmitt, zeg maar een washandschoen van microvezels. Je neemt één emmer met shampoo en één emmer met schoon water. Wordt de washmitt vuil, dan spoel je hem uit in de emmer met schoon water.
Zo was je de hele auto. Afdrogen doe je met een microvezeldoek (een goeie, dus niet van de Wibra of zo) die NIET met wasverzachter gewassen mag worden.

Stap 2: Na het wassen de auto behandelen met een speciale klei. Hiermee verwijder je de fijne vervuiling die zich in de lak bevindt (voelbaar met je vingertoppen).

Stap 3: Polijsten in drie stappen en soms ook schuren met korrel 2000 (met veel water). Na de eerste polijstbehandeling met poetsmachine en polijstmiddel (Inizio) waren er nog duidelijk krasjes en oneffenheden zichtbaar. Gert pakt heel kordaat schuurpapier korrel 2000 en wil aan de slag gaan. Marcel verbleekt, wat gaat hij nu doen? Hilariteit alom.

Gert weet natuurlijk wat hij doet en gaat aan de slag. Heel voorzichtig (net als de egeltjes) schuurt hij de oneffenheid weg met een dof oppervlak tot gevolg. Maar zoals het een vakman betaamt, is er na nog twee stappen polijsten (Mezzo en Finale), niets meer van te zien. Gert deed dit op de helft van de voorklep, waardoor het verschil overduidelijk zichtbaar werd. Echt verbluffend. Maar omdat het een clinic was, moest Marcel nu zelf aan de slag op de andere helft. Toen dat ook tot een goed einde gebracht was, was het tijd voor de laatste behandeling, het in de was zetten. Al naar gelang je smaak kon je kiezen uit kauwgom-, aardbeien of frambozensmaak (?). Ik wist niet dat er liefhebbers zijn die aan hun auto likken(!!).

Het eindresultaat was echt verbluffend. Geen waas meer te zien en een volle rode kleur tot gevolg. Prachtig.

Na de lunch was de voorklep van Warner aan de beurt (van zijn auto natuurlijk). De auto van Warner heeft een mooie volle, warme kleur Lamborghini-geel, maar ook op deze voorklep de nodige krasjes en oneffenheden. Ook was de lak iets verweerd. Na dezelfde behandeling, waarbij ook Warner aan de bak moest, was ook hier het resultaat ongelooflijk. Een prachtige volle kleur geel kwam weer tevoorschijn.

Piet (Pool) dacht, dit is mijn kans, ik heb wat krasjes op de achterklep a.g.v. de motorklep, en die kan Gert vast wel wegwerken. Dus ging Gert aan de slag met de achterklep van de X. Deze heeft een mooie volle auberginekleur. En waar Marcel en Warner zelf de poetslap pakten, dacht Piet, ik voorzie alles van commentaar en laat Gert het werk doen. Maar ook bij Piet was het resultaat geweldig, alsof er een nieuwe klep op zat.

Ook voor de ruiten en het interieur heeft Gert de juiste spullen.
Vooral voor het weer soepel maken van het skai of leer (en het schoonmaken van het dashboard) heeft Gert een goed middel.

Nadeel van deelname aan zo’n poetsclinic, waarbij jouw auto “slachtoffer” is, is dat je verplicht bent om daarna de hele auto te gaan behandelen, zo groot is het verschil.

Nog belangrijk om te vermelden: alle stappen poets je uit met een microvezeldoek.
Moet je de auto later droog maken, dan doe je dat ook met een microvezeldoek!

Wijze les van vandaag: de eerste keer is veel werk, maar het onderhoud (maandelijks) daarna is een fluitje van een cent en je auto ziet er het hele jaar fantastisch uit. Ik heb nu geleerd hoe het moet, maar of ik het ga doen is een tweede. Misschien ga ik het uurtarief van Gert opvragen en dan eens aan het rekenen. Ik denk dat het daar op uitdraait.

Voor meer info en prijzen van de producten: ASA Andelst, tel. 06-293 103 15.

Veel autoplezier,

Peter en Arjan Oosthoek